تهران- ایرناپلاس- مجلس که پیش از این تصمیم به ادغام یارانه نقدی و یارانه معیشتی گرفته بود، حالا از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و وزارت رفاه را مکلف به اصلاح پایگاه‌های اطلاعاتی خود کرده است. سخنگوی طرح حمایت معیشتی می‌گوید تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری به شناسایی دقیق‌تر دهک‌ها کمک می‌کند.

در ایرناپلاس بخوانید

کمیسیون تلفیق بودجه که پیش از این در بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ تصمیم داشت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را با یارانه معیشتی ادغام کند و یارانه جدیدی را در سال آینده پرداخت کند، این تصمیم را منتفی اعلام کرد.

کمیسیون تلفیق در بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که مربوط به منابع و مصارف یارانه نقدی و معیشتی است، تصمیم گرفته بود با تغییر روند فعلی، این دو یارانه را ادغام کند و افراد تحت پوشش یارانه معیشتی را افزایش و دریافتی نهایی افرادی را که هم‌اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند، کاهش دهد.

این تصمیم در پاسخ به اعتراضات افرادی بود که مشمول یارانه معیشتی نبودند. منابع یارانه معیشتی که از محل افزایش قیمت بنزین در آبان سال جاری تأمین می‌شود، بین ۲۰ میلیون خانوار که جمعیتی ۶۰ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند، بر اساس بعد خانوار توزیع می‌شود.

در این طرح، دریافتی هر خانوار علاوه بر مبلغ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، برای خانوارهای یک نفره ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان، دو نفره ۱۹۴ هزار تومان، سه نفره ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان، چهار نفره ۳۵۴ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر، حداقل ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعین شده است.

۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۷۸ میلیون نفر و یارانه معیشتی برای ۶۰ میلیون نفر

پیشنهاد کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه این بود که به‌جای یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی، یارانه ۷۲ هزار تومانی به هر فرد پرداخت شود و ۷۸ میلیون ایرانی، ماهانه این مبلغ را دریافت کنند. گفته می‌شود یکی از مسائل اصلی که موجب این تغییر شد، اعتراضات نسبت به عدم دریافت یارانه معیشتی عنوان شده بود. هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق پیش از این نیتی‌های گسترده درخصوص نحوه بررسی حساب‌های افراد» را علت این تصمیم اعلام کرده بود. بر این اساس، ۱۸ میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، اما در طرح یارانه معیشتی کنار گذاشته شدند، تحت پوشش قرار می‌گرفتند.

با این حال، کمیسیون تلفیق که پس از انتخابات مجلس یازدهم و به‌دنبال عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس، در حال اصلاح این لایحه است، از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرد. هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق دیروز در یک نشست خبری در این باره گفت: در سال ۱۳۹۹ به ۷۸ میلیون نفر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و به ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی داده می‌شود؛ وزارت رفاه مکلف شد بانک‌های اطلاعاتی خود را اصلاح کند تا کسانی که به یارانه معیشتی نیاز دارند، از این کمک معیشتی برخوردار شوند.

حسین میرزایی، سخنگوی طرح حمایت معیشتی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره اصلاحات مورد نظر مجلس در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان برای کاهش اعتراضات به تخصیص یارانه معیشتی توضیح داد.

رفتارهای مالی که باید اصلاح شوند

میرزایی درباره اصلاح بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه گفت: بحث اصلاحاتی که مطرح شده، بیشتر ناظر به افرادی است که رفتار مالی‌ آنها نیاز به اصلاح دارد. به‌عنوان مثال، بعضی از افراد، به نیابت از دیگران، تراکنش مالی انجام می‌دهند و در مشاغل گوناگونی مانند حسابداری، کارپردازی، تسهیل‌داری فعالیت می‌کنند. این افراد قبول دارند که پولی به حسابشان آمده اما گلایه دارند که منشأ و ریشه این پول، ناشی از فعل اقتصادی خودشان نبوده است. این در حالی است که ما نیز استدلال منطقی و حقوقی داریم. اگر در حساب شرکتی گردش مالی وجود داشته باشد و اظهارنامه مالیاتی متناسب با آن نباشد، سازمان امور مالیاتی معارض می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر گلایه‌ها در خصوص اقلام اطلاعاتی و شیوه شناسایی که تا کنون بر اساس آن پیش رفته‌ایم، مربوط به این بوده که افراد اظهار کردند این گردش مالی متعلق به ما نیست و فضایی در اختیار ما قرار دهید تا اسناد و مدارک ارائه دهیم.

برخی خوداظهاری‌ها احراز نمی‌شدند

سخنگوی طرح حمایت معیشتی درباره برخی از اعتراضات یارانه‌ای توضیح داد: برخی از افراد همیشه گلایه داشتند که باید یارانه دریافت کنند، اما هیچ ادله‌ای ندارند. این گلایه‌ها به‌سمت برخی از نمایندگان مجلس می‌رود و فرد می‌گوید من باید یارانه بگیرم. یا برخی از موارد مطرح می‌شود که افراد، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و می‌گویند فردی که وضع مالی بهتری دارد، دریافت می‌کند، اما چرا من دریافت نمی‌کنم و بر این اساس نتیجه می‌گیرند در سامانه، اشتباه وجود دارد.

میرزایی ادامه داد: این گفته‌ها بر اساس خوداظهاری‌هایی است که صحیح نیست. بسیاری از موارد بوده که افراد یارانه دریافت می‌کردند، اما اظهار می‌کردند که دریافت نمی‌کنند و بالعکس. افرادی یارانه نمی‌گرفتند و می‌خواستند بگویند سیستم خطا دارد و می‌گفتند یارانه می‌گیریم.

وی درباره اصلاحات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان گفت: کاری که ما باید انجام دهیم، کما اینکه در این ۶ سال انجام دادیم، به‌روزرسانی اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان در زمان مقتضی است. مانند گذشته، بررسی لازم در خصوص وسع مالی انجام خواهد شد و در نهایت اگر افراد مشمول نباشند، امکان اعتراض خواهند داشت. از ابتدای اجرای طرح، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دریافت‌کنندگان یارانه اضافه شدند. یعنی ما حرف آنها را شنیدیم و معوقاتشان را نیز پرداخت کردیم.

زوج‌هایی که تفکیک خانوار را انجام نداده‌اند

میرزایی درباره اعتراضاتی که به دلیل تغییر در ساختار خانوار به‌وجود می‌آید، توضیح داد: به‌روزرسانی در حال انجام است، اما چون در فضای قانونی، هیئت وزیران مم کردند دو بار در سال، کار وسع‌سنجی انجام شود، اطلاعات به‌روز می‌شود، اما تغییرات در خرداد ماه بررسی می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این برهه نیز، تعداد قابل توجهی از افراد بودند که چون به‌عنوان مثال، قبل از آبان ماه تغییر ساختار خانوار داشتند یا عده‌ای قبل از آذر ماه تغییر داشتند، در نوبت‌های بعدی بررسی شدند. سخنگوی طرح حمایت معیشتی با اشاره به‌ اینکه موارد ازدواج به‌صورت خودکار در سامانه به‌روز نمی‌شوند، گفت: بعضی‌ موارد ازدواج وجود دارد که به پلیس+۱۰ برای تفکیک خانوار مراجعه نکرده‌اند. به‌روزرسانی که به‌صورت خودکار در اثر تغییر ساختار خانوار در سامانه انجام می‌شود، فقط برای موالید جدید است، افرادی که فرزندشان به دنیا می‌آید، به‌صورت خودکار اطلاعاتشان از ثبت احوال گرفته  و به‌روز می‌شود و در نتایج اعمال می‌شود.

مطالبه ما تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است

میرزایی با تأکید بر اینکه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری به کاهش اعتراضات و شناسایی دقیق‌تر افراد کمک می‌کند، گفت: تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری بر حل این مسائل اثر می‌گذارد. یکی از مطالبه‌های جدی که در کشور داریم، جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری است.

وی افزود: بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی بن‌مایه حدود  ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی این است که افراد برای امور تجاری از حسابهای شخصی استفاده می‌کنند. این قواعد اشتباه باید یک بار برای همیشه برچیده شود، چرا که کمک می‌کند شناخت دقیق‌تری پیدا کنیم.

میرزایی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم در حوزه‌های مختلفی که ارائه خدمت به مردم صورت می‌گیرد، از داده‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم چرا که داده باید در خدمت ارائه سرویس به مردم باشد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها